Rozpoznanie kłamstwa: wskazówki jak zwalczać kłamstwo w życiu zawodowym i osobistym‍Kłamstwo jest niefortunną częścią życia, ale jest prawie nieuniknione. Każdy - nawet najbardziej godni zaufania i uczciwi ludzie - przynajmniej raz w życiu skłamał. Niezależnie od tego, czy chodzi o uniknięcie kłopotów, ochronę kogoś innego, czy po prostu wyjście z niezręcznej sytuacji, kłamstwo zdarza się cały czas. Kłamstwo może być szczególnie szkodliwe w miejscu pracy, gdzie zaufanie jest niezbędne, a każda interakcja wpływa na wyniki zespołu. Może się wydawać, że wykrycie kłamstwa jest niemożliwe, ponieważ kłamcy zazwyczaj bardzo dobrze udają szczerych i pewnych siebie ludzi. Możesz jednak zwiększyć swoje szanse na wykrycie kłamstwa, poznając typowe techniki, których ludzie używają, próbując oszukać innych.

Szukaj werbalnych i niewerbalnych wskazówek

W wielu przypadkach ktoś, kto kłamie, jest tak skupiony na utrzymaniu swojej historii prosto, że zapomina o byciu sceptycznym wobec tego, co mówisz. Jeśli jesteś sceptyczny wobec historii danej osoby, możesz pozostać obiektywny i skupiony, podczas gdy ona może stać się zbyt pochłonięta swoją własną narracją, aby zwrócić uwagę na to, co faktycznie mówisz.

  • Bądź sceptyczny wobec opowieści, a nie osoby. Podejrzane zachowanie powinno być zauważone, a nie przypisywane charakterowi danej osoby. Na przykład, jeśli historia nie ma sensu, ale osoba wydaje się szczerze przepraszać, jest szczera i zainteresowana naprawieniem sytuacji, możesz chcieć dać jej szansę na poprawę sytuacji, zanim wpadniesz w pułapkę swoich podejrzeń.
  • Wzorce mowy i język ciała danej osoby są doskonałymi wskaźnikami tego, czy mówi ona prawdę, czy nie. Możesz zwrócić uwagę na oznaki zdenerwowania, takie jak wiercenie się, nadmierne mruganie, bawienie się włosami lub biżuterią. Zwiększenie głośności lub tempa mówienia może również wskazywać, że dana osoba próbuje Cię oszukać.

Zadawaj pytania wyjaśniające

Poproszenie kogoś o rozwinięcie pewnego punktu w jego opowieści może pomóc Ci zweryfikować, czy jest on szczery, czy nie. Na przykład, jeśli ktoś mówi o projekcie, nad którym pracował, możesz poprosić go o podanie więcej szczegółów na temat projektu i jak długo zajęło mu jego ukończenie. Jeśli zadajesz pytanie związane z punktem, co do którego druga osoba już udowodniła, że jest nieuczciwa, może się ona zdenerwować i udzielić innej odpowiedzi niż poprzednio. To da ci sygnał, że nie mówią prawdy i że powinieneś być bardziej sceptyczny wobec ich historii. Na koniec rozmowy możesz podsumować to, czego się dowiedziałeś i zapytać drugą osobę, czy Twoje zrozumienie sytuacji jest poprawne. Jeśli odpowie "tak", możesz być pewny swojego zrozumienia sytuacji. Jeśli jednak osoba ta waha się lub próbuje Cię poprawić, może być coś, czego Ci nie mówi.